DezwerversUML_Logo_DeZwervers

De Zwervers – UML

DezwerversUML_LogoSamen

Opgelet bij het laden van de motorhome.

Wanneer men ook vertrekt of waar men ook heengaat steeds weer is het laden van de motorhome een drukke bezigheid.

Heb ik voldoende mee van alles en dan denk ik aan wat drank voor onderweg, voeding voor een paar dagen, kleding volgens het seizoen, in de winter al wat meer dan in de zomer, water, gas brandstof gevuld, landkaarten en/of boeken over reizen en parkings waar we terechtkunnen en dan voor sommigen nog campinggidsen. Enfin je kan nog gerust verder aanvullen.

Maar bedenk dan even dat het ook een grote teleurstelling kan worden als je bij een eventuele controle onderweg te maken krijgt met de melding dat je overladen bent! Dat is niet alleen een serieuze domper op het reisplezier, maar kan ook een grote homp uit het reisbudget nemen want de boetes op overlading zijn niet miniem.

Daarom is het zeker een absolute aanrader om even naar een industrieterrein in de buurt te rijden en de motorhome te laten wegen voor je met inladen begint. Dan kan men zien wat er al dan niet mee moet en waar je gewicht kunt mee besparen. Zo’n weging ergens bij bv een bouwfirma, of zelfs na een vraagje bij de autocontrole, kost je dan misschien een paar euro’s maar dat weegt zeker niet op tegenover de eventuele boetes die je kan oplopen onderweg.

We hebben voor jou hier een samenvatting gemaakt van de mogelijke boetes in de meest bezochte landen in Europa.

België: ondanks wat verkopers je misschien verteld hebben bij aankoop van de motorhome is dat een tolerantie van 2 tot 5 procent (MTM tot 3500kg = 70 tot 175 kg) mogelijk is maar dat is zeker geen regel. Volgens het teveel gewicht kan de boete oplopen van 110 tot 330 euro met een maximum van 4 000 euro.

Denemarken: voor de bestuurder van een motorhome van max. 3,5 ton MTM (voor een huurder van de motorhome) bedraagt de boete 10 euro per procent overgewicht. Voor de eigenaar van dat voertuig komt er nog 20 euro per procent overgewicht bij. Voor een voertuig van + 3,5 ton is dat respectievelijk 20 euro voor de bestuurder en 50 euro voor de eigenaar. Dus hier is het opletten als je uw persoonlijke wagen uitleent aan familie of vrienden.

Duitsland: bij een overlading van meer als 5 procent is er voor bestuurder en eigenaar een boete van 10 euro, bij overlading van meer dan 10 of 15 procent bedraagt de boete 30 of 35 euro. Dus relatief “goedkoop”. Bij overlading van meer als 20 procent is de boete al 95 euro. 25 tot 30 procent overladen is de boete al 140 tot 235 euro.

Frankrijk: bij een overlading van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overlading van + 5 procent kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.

Groot Brittannië: hoeveel het voertuig ook overladen is de boete is ten minste 60 pond (+/- 70 euro). Het maximum hier ligt omgerekend rond de 6 000 euro.

Italië: het totaal gewicht van de motorhome mag niet meer dan 5 procent overladen zijn. Overtredingen hiertegen worden beboet met een bedrag van 41 euro tot maximaal 1 682 euro.

Nederland: overladen zijn vanaf 10 procent kost je daar 120 euro en dat met een maximum van 470 euro.

Oostenrijk: overladen zijn tot 5 procent kost je al 90 euro. Van 6 tot 10 procent loopt het op tot 170 euro. Vanaf 11 procent tot 15 procent kost het je 210 euro maar daar komt dan nog een persoonlijk vast te leggen administratieve boete bij. De maximum bedraagt hier 5 000 euro. Ook kunnen dan bij het vaststellen van de overlading, de kosten voor extra weging op de bestuurder verhaalt worden alsook de kosten voor het overladen naar een ander voertuig.

Spanje: bij een totaalgewicht van het voertuig tot 10 ton, bedraagt de boete voor overlading tussen 6 en 15 procent tussen de 301 en de 400 euro. Overschrijden van het MTM tussen 15 en 25 procent loopt de boete al op van 1 501 tot 2 000 euro, is de overlading meer dan 25 procent bedraagt de boete 3 301 tot 4 600 euro.

Zweden: bij overlading van meer dan 1 (één) procent kost dat al 2 000 kronen (+/- 200 euro). Meer als 20 procent overladen is dat bedrag al 2 500 kronen (250 euro), 30 procent overladen betaal je 3 000 kronen (300 euro) en 40 procent overladen komt het al op 4 000 kronen (400 euro).

Zwitserland: bij een overlading van meer dan 100 kg. bedraagt de boete al snel 85 euro. Bij motorhomes tot 3,5 ton MTM kost overladen van 100 kg tot 5 procent (175 kg) al vlug 170 euro. Motorhomes van + 3,5 ton die overladen zijn tussen 100 kg en 5 procent, maar minder dan 1 000 kg overgewicht kost het je 215 euro. Is de overlading meer dan 5 procent dan volgt er een gerechtelijke vervolging en voor buitenlanders kan rijverbod volgen. In ieder geval moet het overgewicht afgeladen worden.

Bij de voorgaande gegevens is het duidelijk dat men heel goed moet opletten bij het laden van het voertuig voor het vertrek. Deze boetes zijn hier nu niet direct om geldgewin te doen maar gaat wel degelijk met de veiligheid van bestuurder, inzittenden alsook voor andere weggebruikers want een overladen voertuig reageert niet zoals het hoort te doen in een noodsituatie of zelfs niet bij het gewoon rijden. Een overladen wagen kan uitbreken in bochten, de remweg wordt aanzienlijk langer en de stabiliteit wordt anders.

In geval van een ongeval kan het hierbij ook zijn dat de verzekering zich om die reden voor de kosten verhaalt op de verzekeringsnemer en dat kan ook een dure aangelegenheid worden. Dus, wat verkopers je ook proberen wijs te maken bij de aankoop, stel u veilig en zorg voor een degelijke weging zoals de wet het voorschrijft.

Wie de motorhome al langer heeft is het dus aan te raden gewoon eens te laten wegen voor men vertrekt. In een bestaande motorhome gaat heel weinig uit, maar komt er steeds maar bij, beetje bij beetje, bvb een boekje hier, een stukje gereedschap daar, of een kaartje extra, enz.

Ook met de latere aanschaf van bvb een campingtafel, een barbecue, kampeerstoelen, zonnecel, airco, e-bikes wordt veelal geen rekening gehouden.

En nog, een verwittigd man is er twee waard!!!

Bron: REISEMOBIL INTERNATIONAL